Thursday, March 26, 2009
Raamatuhinna arengutest
Ei ole saladus, et sarnaselt muude valdkondadega on ka raamatumüük tänavu vähenenud. Samas tõusis aasta alguses raamatute käibemaks viielt protsendilt üheksale. Selles olukorras oli kirjastustel kaks varianti: kas tõsta sellevõrra kõigi raamatute hindu või jätta hind samaks ning anda oma kasumi arvelt osa ära. Enne 1. jaanuari ilmunud raamatute hindu tõsteti, kuna teist moodi ümberarvestus olnuks palju keerulisem (mis tähendab, et poes on praegu ümardatud numbrite asemel hulk imelikke hindu). Väga huvitav oleks teada, kas Rahandusministeerium suudaks välja arvutada, kas raamatute käibemaksu tõstmisest oli siis tegelikult rohkem kasu või kahju. St müük ju langes, järelikult kahanes ka maksutulu? Hea küll, müük ei langenud üksnes käibemaksu tõstmise pärast, kuid ikkagi.
Selle aasta esimestel kuudel on näha huvitavat tendentsi kirjastuste hinnakujunduses. Nimelt on tiraažid mõnevõrra langenud, mis tähendab et näiteks 1000 eksemplari asemel tellitakse nüüd sagedamini ka 800 või isegi 600 või kuuldavasti ka 500 eksemplari. See aga tähendab muidugi omahinna tõusu ehk raamat läheb veelgi kallimaks! Järelikult on kirjastajal valida, kas ta teeb siiski natuke suurema tiraaži, mida saab müüa pisut odavamalt ja riskib sellega, et suurem kogus jääb müümata. Või siis trükib vähem, müüb oluliselt kallimalt ja loodab, et hind ei peleta ostjaid eemale (argumendiga "fännid ikka ostavad, ei riski nii suure kahjumiga"). Näiteks võib tuua selle 420-kroonise juturaamatu või selle 380-kroonise ulmeromaani, mõlemad hiljuti ilmunud. Asja uba ei ole süüdistada kirjastajaid, vaid see näitab ilmekalt praegust olukorda, kus tuleb teha võrdlemisi keerulisi otsuseid. Kindlasti võib ennustada, et seetõttu väheneb tõlkeilukirjanduse avaldamine.
Oleme üritanud hindu mitte tõsta ja praegu tundub kriitiline ülempiir 299 krooni. Praegu aga tahetakse pigem alla 200-krooniseid raamatuid. Või noh, kes meist neid ei tahaks :) Nii et üritame pigem ikka hinda all hoida.
Nn ajakirjanduslike elulugude ehk kõvaköiteliste artiklite puhul (nagu Postimehes neid nimetati), on tüüphinnaks kujunenud 199.- See on võimalik tänu suuremale tiraažile, sest neid trükitakse minimaalset 4000-7000 eksemplari. Avaldamise järel toimub suur reklaamikampaania ja kui kõik lehed järjest pasundavad, eks siis ka müüb. Enamasti on see võimalik meediakontsernide kirjastustel, kellel oma reklaampinnad ja kirjutamisaltid ajakirjanikud käeulatuses.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment