Wednesday, March 4, 2009
Palju peab müüma, et pääseda edetabelisse?
Küllap on nii mõnigi lugeja vahel mõelnud, et palju siis õieti peab üks raamat müüma, et pääseda iga nädal avaldatavasse Apollo või Rahva Raamatu müügiedetabelisse. Ega kirjastus seda väga täpselt ei tea, sest raamatupoeketid esitavad meile praegusel ajal müügiandmed kaks korda kuus. Pealegi sõltub see väga palju aastaajast - loomulikult on detsembris müük suurem kui juulis. Sama moodi mõjutab juhuslikkus - millal on parajasti mingi bestseller juhtunud ilmuma, kui on ikka müüv raamat, siis võib ka vaiksel ajal hästi müüa.
Sama moodi võib öelda, et edetabelis 1. ja 5. või 10. kohal olevad raamatud võivad müüa üllatavalt erinevalt. Kui bestseller ilmub detsembris, siis võib ta nädalaga müüa ka mitu tuhat eksemplari. Samal nädalal 7. kohal olev raamat võib aga müüa alla saja eksemplari. Praegu, märtsis, mil müük on selgelt väiksem kui jõulude paiku, võib edetabelisse pääseda ka raamatuga, mis müüb nädalaga ehk umbes 50-70 raamatut.
Üsna huvitav nähtus on raamatumüügis nn "häälekas vähemus". Siin on tegu tulihingeliste fännidega, kes pikisilmi ootavad mõne raamatu ilmumist ja siis kui asi lõpuks ilmub, ostavad seda kiiresti ja korraga pärast ilmumist. Samas juba mõne nädala pärast kukub müük drastiliselt ja selgub, et kokkuvõttes on läbimüük suhteliselt keskpärane või paremal juhul enam-vähem, aga mitte midagi erilist. Korduvalt oleme seda näinud ulmekirjanduse puhul - alguses on kisa palju, et miks keegi ei avalda, pärast avaldamist jõuab korraks lausa edetabelisse, aga pärast on huvi väga leige. Natuke sama moodi on krimkadega. Näiteks kui meil ilmub uus Akunini või van Guliku krimka, jõuab see reeglina alguses edetabelisse, sest fännid tormavad ostma. Samas pole me neist ühestki teinud kordustrükki, müüb oma ühe tiraaži üsna täpselt ära, aga mitte ka rohkem. Pealekauba juhtub üsna sageli et vaatame oma müüki ja näeme seal mitut raamatut, mis tegelikult on müünud rohkem kui need, mis on edetabelis.
Mul ei ole mingeid adekvaatseid andmeid, et see ka tegelikult nii on, aga mõnikord on ka tekkinud kahtlus, et poekett lisab vahel edetabelisse mõne raamatu, mis müügi poolest sinna tegelikult ei kuulu, aga mingil põhjusel ta sinna pannakse (äkki on vaja maha müüa teatud väljaostetud kogus).
Mõnes mõttes on edetabel siiski täitsa tore ja vajalik - tõmbab üldist tähelepanu kirjanduselule. Aga ärge võtke neid edetabeleid liiga tõe pähe.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
muidugi ei võta me edetabeleid tõe pähe, ja teistpidi on tõesti hea ja tore, et nad siiski ilmuvad.
ReplyDeleteNeid peegeldub mingi huvitav aja vaim.
Ühte asja lisaksin, müügiedu tuleks vaadata ka pikemas perspektiivis. Võtame Akunini, pakun et mingi hulga aastate pärast on vaja kõik raamatud uuesti välja anda.
On teoseid, mis ületavad ühel hetkel kriitilise massi, ja muutuvad inimeste teadvuses väga oluliseks.
Tänapäevale kiituseks, teil on taolisi teoseid kuhjaga.
aga millal on imumas uus akunin? ammu pole tulnud :(
ReplyDeleteuus akunin tuleb päris märtsi lõpus!
ReplyDeleteHuvitav kas kunagi on plaanis uuesti ilmutada ka Hiina Kullamõrvad? See kadus lettidelt mõne nädalaga ja juba "aastaid" tagasi :)
ReplyDeleteHetkel pole plaanis. Kui kordustrükki teha, siis peaks tegema vähemalt 500 ja nii paljule ilmselt ostjat ei leiaks.
ReplyDeleteOi kui kahju! Antikvariaatidest olen ka küsinud ning sealt on öeldud ka, et paljud on küsinud, aga neil ei liigu seda üldse.
ReplyDeleteEhk kunagi kui kogu sari on väljas... säilitan siiski lootust :)
Aitäh vastuse eest!