Monday, April 13, 2009

RIMI supermarket ei müü enam raamatuid



Aasta lõpus, jõulude eel, tuli üllatav uudis - RIMI supermarketite kett hakkas raamatuid riiulitelt korjama ja ladudesse tagasi saatma. Praegu on enamikes poodides järel ainult väga suvaline ja suhteliselt vana ning väike valik raamatuid. Kuuldavasti on põhjuseid kaks - algul vaieldi vahendustasude summade pärast, siis aga hakatud seletama, et mis need raamatud ikka on, polegi vaja müüki võtta ja mõnes poes juba laotakse raamatute asemel riiulitele mänguasju. Üks asi on vaidlus summade üle, aga raamatutest üldse loobumine on siiski teatud moraalne mandumine. Ehk kui asi taandub sellele, et müügijuht võrdleb riiulil jogurti ja raamatumüügi mahte ja kiirust. Läbirääkimised pidavat jätkuma...
Suhteliselt üllatav on aastaid olnud ka Stockmanni kaubamaja suhtumine. Soomes on Stockmanni all Akateeminen kirjakauppa, mis aastaid olnud ka eestlaste meeliskohti Helsingis käies. Tallinnas on aga Stockmannis kõigest üks väike riiul raamatuid.
Ehk peaks raamatusõbrad neis poodides rohkem küsima, miks ei müüda teil raamatuid? Aitaks ehk pisut otsustamisele kaasa.
Suurtest kettidest on suurim väljapanek reeglina Selverites, Prismades ja Maksimarketites. Poodi minnes olen viimasel ajal hakanud rohkem mõtlema, kuhu siis õieti minna.

14 comments:

  1. "aga raamatutest üldse loobumine on siiski teatud moraalne mandumine."

    onvõi? ma küll ei mäleta et ma oleks rimist või prismast raamatu ostnud.

    ReplyDelete
  2. Raamtupoed on olemas ju. Suured ja ning suhteliselt korralikud.

    ReplyDelete
  3. Hea oleks, kui raamatud oleks ka käepärast. Minu jaoks on raamat nii vajalik, sest ilma raamatuta õhtu ära saata, oleks katastroof. See peaks olema igas korralikult varustatud poes, k.a Rimi hypermarketis. Täiesti lollus. Raamat on siiski see, millest meie oleme oma kõnekeele saavutanud ning miks mitte seda loojat ka austada?

    ReplyDelete
  4. Mina ei ole nõus. Miks peaks müüdama üldse raamatuid kui tarbekaupa, sest seda ta seal Rimi poes just on.
    "Poodi minnes olen viimasel ajal hakanud rohkem mõtlema, kuhu siis õieti minna." Nagu ma aru saan, on mõeldud raamatute ostmist, aga miks mitte minna raamatupoodi. Seal on rahulik, tavaliselt vaikne ja klienditeenindajad saavad igal hetkel aidata kui vaja. On ka olemas raamatukogud. Olen Toivoga nõus, sest kui palju ostetakse tegelikult Rimist raamatuid. Keegi ei tule ju rääkima, et tahaks ühte head raamatut osta, lähme Rimisse. Raamatupoodides on ju hoopis suurem valik.
    :)

    ReplyDelete
  5. Jah, Sul on täiesti õigus. Kuid raamat on asi, millest kujundiks tuues hingan. Ükskõik, mis raamat see ka ei oleks, on alati raamatul mõte, iseasi, kas sellest aru saadakse. Omal viisil ikka. Pole halba raamatut, on halb lugeja. Seda võiks müüa k.a Rimis, kuna raamat mängib elus väga tähtsat rolli, nagu juukselakk, päts saia, gramm vorsti, see kõik. See on just hea, et saad kõik kätte ühest kohast. Esimene asi, mida teengi poodides, lähen raamatuleti juurde ning see panigi imestama, miks need Rimist ära kadunud on. Raamatupoodi võid küll igal ajal minna, sest olen nõus Sinuga, Maria, et seal on parem interjöör ning raamatud, mida otsid ning mis on palju spetsiifilisemad, on just nimelt seal. Kuid need populaarsemad on just kaubamajades jms. Raamatud ostetakse nii või teisiti ära. Ega vahet ei ole tegelikult, kus Sa neid ostad.

    ReplyDelete
  6. Ma natuke seletan veel tausta: raamatumüügi osakaal supermarketites üha suureneb. Praegu müüakse kogu müügist ca 20-30 % juba supermarketites. Meie väikeste tiraažide juures on see väga suur hulk. Eks raamatusõpradele meeldib kõigile rohkem spetsiaalne raamatupood, aga asi on selles, et raamat peab olema kättesaadav kergemini ka neile, kes ei käi nii sageli raamatupoes. Muidu me aitame kaasa raamatutest võõrdumisele. Pealegi mõnel inimesel on ehk supermarket palju lähemal kui korralik raamatupood.
    Poodi minnes mõtlemise all pidasin silmas seda, et kui lähen poodi nö piima-leiba ostma, siis ma ei osta seda poest, kes suhtub üleolevalt raamatutesse.

    ReplyDelete
  7. Sellest viimasest lausest saabki järeldada, et tegelikult pole vahet kas sa ostad neid Rimist või Maksimarketist või lähed Apollosse. Vahet pole kas need kaovad kaubamajast öra või mitte, kui sa raamatut väga tahad, siis võid sõita selleks isegi teise linna. Kui seda vaja ei ole, siis ei osta sa seda isegi Rimist.

    ReplyDelete
  8. See eelmine oli mõeldud Jaana jutu peale.
    Aga olgu raamatute müük on tõusnud. Ma olen ise ka suur raamatute austaja. Loen suhteliselt palju.
    Aga asi ongi just nii nagu eelmises ütlesin, et kui sa väga ühte kindlat raamatut tahad, siis lähed ja otsid ühe raamatupoe. Pealegi on raamatukogud pea et igas väiksemaski linnakeses.
    Nii palju veel sellestki, et maksimarketid ja Rimid on enamasti suurtes linnades. Väikestes maakohtades ei ole neid niikuinii. Niiet kui neile tahetaks teha raamatuid kättesaadavamaks, siis võiks ju ehitada sinna raamatukogu või -poe. Või arvan ma valesti?

    ReplyDelete
  9. müük on langenud, mitte tõusnud. tõusnud on supermarketite müügi osakaal

    ReplyDelete
  10. Mina pean tunnistama, et ei tunne supermarketis raamatutest mitte mingisugust puudust. Kui nad kunagi sinna müüki ilmusid, kohe imestasin, et milleks ja kellele. Raamatuid ostan ikka raamatupoest. Supermarketist raamatu ostmine on kuidagi... imelik. Ja allahindlusi nad ka seal ei tee :)

    ReplyDelete
  11. ma olen väga selle poolt, et supermarketid raamatuid müüks - mina ise ostan sealt tihti... sest see on ütlemata mugav - süüa ostma lähen nagunii ja kui raamaturiiul seal juba on, siis ma kindlasti astun läbi ka selle eest... peamiselt sünnivad sedasi etteplaneerimatud ekspromt-ostud, mis tegelikult võiksid vabalt ka ostmata jääda ja lugemine kannatada raamatukogu käiguni, aga mis teha :) - ma olen seda igati kaalunud - nimetada armastust lugemise vastu patuks on kui mitte võimatu, siis vähemalt raske...

    kusjuures eriti mugav on toidupoe raamaturiiul lapsega peredele - ikka pistad korvi mõne värviraamatu või töövihiku moodi asja või jutuka - väikesel inimesel hea meel ja õhtu ka sisustatud... iga kord ei viitsi ju raamatupoodi minna... /väide, kui raamatut ikka väga tahan, võin sõita teise linnagi on veider - kui ma väga tahan, võin muidugi - kuid parema meelega ostaks ikka kodu-toidupoest - miks peab asjad keeruliseks ajama?/

    seejuures - isiklikult armastan raamatupoodidest enam võimalust osta raamatuid internetist... minu koduinterjöör on minu jaoks igal juhul meeldivam, kui mistahes raamatupoe oma :) ...

    st kindel "jah" toidupoe raamaturiiulile :) ...

    ReplyDelete
  12. Olen Martaga nõus, et supermarketist on mugav etteplaneerimata oste teha. Samuti olen nõus kirjastajaga, et raamatulett supermarketis toob raamatud lähemale ka neile, kes ekstra raamatupoodi huvi puudumisel minna ei viitsi. Heaks näiteks on vajadus kiirelt üks sünnipäeva vm kink osta. Muu pudi-padi kõrval on siis võimalus valida ka raamat, ilma et selleks ekstra raamatupoodi peaks minema (sest selleks pole paljudel aega).

    ReplyDelete
  13. eks siin on ka see küsimus, kuidas ruum välja näeb. näiteks säästumarketi kitsastesse vahedesse banaanikastide kõrvale korralikke raamatuid ikka ei saada. aga mõnedes supermarketites on väljapanek ja riiulid täiesti korralikud

    ReplyDelete
  14. mulle meeldivad selveri riiulid

    ReplyDelete